Preferentiebeleid
Beste patiënt,
Uw medicatie kan van een ander merk zijn dan u gewend bent.
Dit kan verschillende redenen hebben door aanwijzing van uw zorgverzekeraar (preferentie-/ voorkeursbeleid), of omdat een middel niet leverbaar is.
Geen zorgen, u krijgt nog steeds het medicijn dat u nodig hebt, maar dan in een ander doosje.
Uitzonderingen
Gebruikt u het voorkeursmedicijn en blijkt dit na een gesprek met uw arts toch medisch onverantwoord voor u? Dan krijgt u een ander voorkeursmedicijn vergoed. Is er geen ander voorkeursmedicijn? Pas dan krijgt u het duurdere merkmiddel vergoed. Uw arts vermeldt dan Medische noodzaak op het recept. Dit gebeurt alleen bij hoge uitzondering en uiteindelijk bepaald de apotheker of de noodzaak ook terecht is en of er niet toch een identiek alternatief is.
Zie ook de link hieronder:
https://www.cz.nl/service-en-contact/wat-is-het-voorkeursbeleid
Wilt u meer weten, of heeft u vragen, dan verwijzen we u naar uw verzekeraar.
Hartelijke groeten,
Namens uw Huisarts en de apothekersassistenten
Huisartsenteam Zorg op Zak